När digitala och analoga lekmiljöer hybridiserar

DigiFys - Digitala och fysiska lekmiljöer

Kategori: Idé & forskning, Läromiljö
Skede: Innovationer för ett hållbart samhälle, Vinnova: Hållbara lekmiljöer i staden 2019-2022
Uppdragsgivare: Vinnovafinansierat forskningsprojekt
Team: KTH, UU, SLU, Tibro, Nordic Parks, Tom Tits, NCC, Örebro kommun.

Det Vinnovafinansierade projekt Digitala och fysiska lekmiljöer (DigiFys) syftar till att skapa ett lekkoncept där digitala interaktiva komponenter byggs in i den fysiska gröna lekmiljön för att inspirerar barn att bli mer fysiskt aktiva. Projektet utforskar lekkonceptet DigiPlayScape, baserat på forskning om vad som ger högt lekvärde, som ett alternativ till traditionell lekplatsutrustning, och är tänkt som katalysator för att naturinspirerade lekmiljöer med högt lekvärde byggs i större utsträckning. Tre testbäddar har uppförts i steg 3, på Tom Tits, Södertälje och i Brickebacken och Vivalla i Örebro kommun. Projektet har fått nya medel från Vinnova, och kommer fortsätta med fördjupande studier av hållbara lekmiljöer under 2019-2022.

Foto: Karin Andersson

Foto: Karin Andersson

Foto: Karin Andersson

Foto: Karin Andersson