Mo-Bo – mobilitet, bostad (och ekosystemtjänster)
I forskningsprojektet Mo-Bo undersökte Urbio tillsammans med Theory into Practice, SLU, KTH, Trivector m fl hur arkitektur och mobilitetstjänster hänger samman och hur ekosystemtjänster kan få högre utväxling när garagebjälklag görs onödiga.
MoBo = Moblitet + Bostäder
Forskningsprojektet MoBo undersökte framtidens mobilitetstjänster i anslutning till bostaden. Tillsammans med arkitektkontoret T.I.P och byggaktören LaTerre utforskades hur framtidens arkitektur kan se ut om parkeringstalet minimeras – till förmån för andra mobilitetslösningar och med mer plats för gemensamma aktiviteter. I den bostadsnära miljön skapades en ny typ av arkitektur med Lobbyn, Hallen och Gården, där nya funktioner och service kopplades till den fysiska miljön. Undersökningen inbegrep även hur mobilitetslösningar med utgångspunkt i ”new normal” påverkar stadsbyggnaden. Resultatet av arbetet visar på att ett minskat parkeringstal lösgör ytor som kan nyttjas för andra funktioner än parkerade bilar, vilket möjliggör att de urbana ekosystemtjänsterna kan maximeras. När garage inte behöver byggas och gården inte behöver vara underbyggd finns avsevärt bättre möjligheter att ta hand om dagvatten och skyfall, samtidigt som förutsättningarna för stora träd och biologisk mångfald påtagligt förbättras – lösningar som ekonomiskt hållbara och tillför sociala värden för den gemensamma utemiljön.
Projektet är finansierat av Viable Cities – Energimyndigheten 2018-2019 och är ett samarbete mellan T.I.P., SLU, KTH, La TERRE Fastigheter, Trivector Traffic, Upplands Väsby kommun och Uppsalakommun och Urbio.